Vandaag een dagje met Henk Heijerman er tussenuit geweest in een Nissan Tiida. Die is niet zo groot, doch voor wat we van plan waren kwam hij goed te pas. Die auto moesten we gaan ophalen op de airport per taxi en ze regelen het dan zo dat je weer het internationale gedeelte in moet naar de balie. De baliemedewerker was boodschappen doen, maar na een tijdje en even gebeld te hebben was hij er dan en hadden we de auto weer later. Alles gaat hier met enige rompslomp.
Goed van het vliegveld over de D Ringroad naar het noorden gereden richting Al Khor. Onderweg wat dorpjes bekeken, ze hebben een autobaan afslag en in zo'n dorpje houdt de weg gewoon ineens op. Zo nu en dan liggen in de woestijn ook verlaten dorpjes. Je moet je niet verbazen van een 4 rijbanen per richting autosnelweg bij zoiets uit te komen. Een waarschuwingsbord voor overstekende kamelen tegen gekomen, wel niet meer helemaal kompleet, maar wel de moeite waard.
Verder wist ik waar het labelterrein van de waterscouts van Qatar lag. Ze waren er even niet, en het is op een afgesloten compound, maar ik heb toch enige foto's kunnen maken. Het is weer luxe en veel geld wat de klok slaat, maar wel scouting. Let op de grote appelplaats, schijnbaar worden er steeds 4 groepen maximaal tegelijk ontvangen. Er worden daar meer dingen per verkeersbord aangegeven dan elders in het land. Het haventje van Al Khor hebben we ook gezien, doch we hebben inmiddels spannendere havens met traditionele bootjes gezien, dus die laten we even, je kunt er trouwens ook niet echt een terrasje opzoeken, de mensen zijn er niet op ingesteld.
Even bij het strandje in Fuwairit geweest en daarna waren we in het uiterste noorden in Madinat Al Shamal/ Al Ruwais.
Het leuke is dat het nog een authentiek dorpje is met Qatari's. Zelfs spelende kinderen op straat. Enkele tieners kwamen in een quad voorbij. Enkele Qatari's hadden bij hun clubgebouwtje hun Landcruisers geparkeerd. Ze waren bezig met het mennen van valken en ze betrokken ons daarbij en we kregen een lekker glaasje thee. We hebben het gehad over wat we deden en zo. Tja ja, ze vinden het wel spannend waar we mee bezig zijn bij Ashghal en de metro (de vele wegopbrekingen vinden ze eigenlijk wel lastig). Ze hopen dat ze ook nog een keer kunnen opbrengen om in de metro te stappen, de Landcruiser is toch eigenlijk wel gemakkelijk voor je mobiliteit ook al sta je in de file. Is toch eigenlijk vooral voor mensen van buiten het land die er ook zijn komen wonen. Als het WK 2022 is gingen ze liever een tijdje het land uit, veel te druk. Ze woonden/werkten door de week allemaal in Doha doch gingen in het weekend toch liever naar het "woestijnplatteland". We mochten mee per Landcruiser de woestijn in waar de valken andere vogels gingen vangen. In de wintertijd gingen ze ook vaak vissen op zee en duiken naar vissen. In de winter zwemmen de vissen niet zo diep en kunnen best grote exemplaren gevangen worden, hij zei iets van zwaardvis. Nou we gaan vast nog wel eens terug. Ze waren beslist heel gastvrij.
Ook nog een oud model Landcruiser van rond 1970 tegen gekomen die nog gebruikt werd om spullen naar bootjes te brengen. Nog wat recentere Landcruisers voor dezelfde doeleinden gezien. Er is geen echte haven hier. Verder nog een Landrover Series 2 in een bepaalde ontbindingsstaat gezien. Een intact zelfde exemplaar reedt ons ergens tegemoet.
Tijdens het vervolg van de rit hebben we moeten wachten vanwege het voorbijkomen van de Tour van Qatar. Enkele wielerkolonnes met bruinere mensen en fietsen op Toyota Hiluxen erachter aan. Dan verder een "broombus" voor diegenen die niet meer konden. Het schijnt een vierdaags evenement te zijn en vindt plaats rond de opgravingen van Al Zubara. Wellicht worden ze nog opgemerkt voor de Giro d'Italia of de Tour de France.
We zijn doorgereden naar de opgravingen bij Al Zubara. Het meest in het oog springend is een 'zandkasteel" dat een van de vorige emiren heeft laten bouwen in 1938. Het wordt momenteel weer helemaal opgeknapt en staat in de buurt van echte opgravingen uit de 19e en 18e eeuw. Voor dat laatste hadden we wat weinig tijd over.
Weer op weg naar Al Ghuwairiya. Onderweg zie je diverse Arabische families die de Landcruiser (je hebt ze schijnbaar toch echt de 4x4 kwaliteiten nodig) ergens in de woestijn geparkeerd hadden en ze waren daar aan het picknicken en zich te relaxen. In de woestijn groeien nu gras en kleine struiken. Is weer wat anders dan naar het bos gaan.
Daarna de autosnelweg weer terug naar Al Khor en Doha. Vaak allemaal 4 rijstroken per richting, doorrijhoogten onder viaducten van 5,5 meter. Alleen sommige afslagen passen beter bij een karrenpad. En met die hoge viaducten heb je wel een hoge bult waar je tegenaan kijkt op het einde van de afslag en is het gokken met de weg oprijden. Onderweg ook enkele kamelen op een vrachtwagen tegen gekomen. Er zijn kamelenraces in dit land en er wordt ook zo nog wel zo nu en dan op gereden. Kamelenvlees wordt ook gegeven en de vrouwtjes geven melk. Ze hebben hier last gehad van MERS (Middle East Respiratory Syndrome) bij kamelen dat ook enkele menselijke slachtoffers heeft geëist. De betreffende kamelen waren uit Saoedie Arabië gekomen en stonden hier op kamelenfarms. De grenscontroles op dergelijke "livestock" worden verbeterd.
Ook een schapentransport op soortgelijke vrachtwagen gezien. Schapen grazen ook op sommige plekken in de woestijn, daar waar de begroeiing te voorschijn komt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten