Iemand wil een keer komen naar Doha en die krijgt de
volgende raadgevingen:
Lopen:
Je moet nogal letten op niet het slachtoffer te worden van een verkeersongeval of over troep op de stoep (obstakels) te struikelen. Grote wegen alleen overgaan bij verkeerslichten en anders helemaal niet. Vanwege het beperkt aantal mogelijkheden om een weg over te steken is een leuk partijtje omlopen regelmatig aan de orde en daar moet je gewoon de tijd voor nemen. De omweg is in het slechtste geval 1,5 km.
Je moet nogal letten op niet het slachtoffer te worden van een verkeersongeval of over troep op de stoep (obstakels) te struikelen. Grote wegen alleen overgaan bij verkeerslichten en anders helemaal niet. Vanwege het beperkt aantal mogelijkheden om een weg over te steken is een leuk partijtje omlopen regelmatig aan de orde en daar moet je gewoon de tijd voor nemen. De omweg is in het slechtste geval 1,5 km.
Autorijden:
1 Autorijden kun je doen in Doha als ik je een
paar dingen heb laten zien van het verkeer ter plekke.
2
Er zal veel op je getoeterd worden en je zult je
veel ergeren aan anderen. Je moet gewoon meegaan met het verkeer (de flow).
Niemand stapt uit en wordt echt boos of blijft stilstaan, je moet er niet op
reageren.
3
Je zult verkeersovertredingen zien en meemaken
die je verbazen, dat is normaal en moet je ook ten dele op anticiperen.
Sommigen hebben het in Afrika, Europa, Azië of Australië geleerd en iedereen
wil snel ergens zijn.
4
Taxichauffeurs (met name de blauwe taxis) worden
betaald per km en die gaan bij verkeersstremmingen het meeste duwen en trekken
om vooruit te komen. Dat is dus iets wat je kunt verwachten.
5
Sommige files zullen je ook verbazen op bepaalde
tijdstippen, kruispunten en rotondes zitten vaak over hun capaciteit vol. Daar
wordt aan gewerkt en de politie regelt dan vaak ook het verkeer op de grootste
knelpunten Toch kun je op het verkeerde tijdstip wel eens ergens geruime tijd
staan.
6
Bij grote files blijven hulpverleners met sirene
ook gewoon stilstaan. Wel iets minder lang, maar toch.
7
Er wordt enige zelfverzekerdheid in rijden
verwacht, anders blijf je overal staan. Overigens veroorzaakt ook niemand een
moedwillige botsing, dus dat doen wij ook niet.
8
Er bestaan ook onzekere verkeersgebruikers zoals
vrouwen, die vergeten ook wel eens de richtingaanwijzer, daar moet je laconiek
mee omgaan. Soms wisselen ze meermaals van rijstrook voordat ze echt weten waar
ze heengaan.
9
Richtingveranderingen worden wel eens eerst
ingezet en eventueel afgebroken als er toch nog iemand op de andere rijstrook
rijdt.
10
Automobilisten in Landcruisers, Hiluxen en
Patrols kunnen wel eens wat meer wegrechten nemen.
11
Neem een kaart mee, want vragen heeft niet zo
veel zin. De andere inwoners van Doha zijn er ook vaak net. Objecten waarvan de
liggen bekend zou kunnen worden verondersteld (zoals het Qatar Rail gebouw of
het gemeentehuis van Doha) hoeven dat niet te zijn. De ligging van bijvoorbeeld
de Toyota garage is dat wel.
12
Wegen, kruispunten en rotondes, kunnen er wel of
niet (nog of al) zijn op je kaart. Er verandert hier veel. Doch bij benadering
is de kaart wel handig. Een routenavigatie raakt van slag en die hebben de
meesten dan maar niet.
13
Nummerplaten <100 is Koninklijke familie;
<1000 kunnen buiten taxis andere belangrijke mensen zijn.
14
Interlokaal rijden is geen probleem, de wegen
zijn breed met weinig gebruikers of er is weinig verkeer.
15
Je kunt buiten Doha vooral echter onverwacht
snel van een hele grote weg op een zandweg staan. Doch in de buitenwijken van
Doha kom je dit verschijnsel ook wel tegen.
16
Verkeersdrempels zijn er regelmatig. Niet altijd
staan ze aangegeven en ze kunnen onverwacht opduiken. Ik heb wel eens een
noodstop ervoor moeten maken…. Met kleine autotjes riskeer je je uitlaat kwijt
te raken want ze liggen ook nog eens verschillend hoog.
17
Plotseling overstekende dieren kunnen ook
kamelen zijn, die geven niet mee. Voelt net zo hard aan als tegen een eland
aanrijden in Zweden. Dit maak je overigens vooral buiten Doha mee. Er is een
bepaald waarschuwingsbord voor.
18
Verkeersomleidingen vanwege de vele
werkzaamheden in Doha maken het allemaal extra leuk! Echter morgen kunnen ze
net iets anders liggen dan vandaag, dat blijft opletten. De man met vlag (in
tegenstelling tot de autoweg in België een echte) kan wel eens iets in de weg
zitten of staan en moet je niet aanrijden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten