woensdag 11 december 2013

Iemand wil een keer komen naar Doha en die krijgt de volgende raadgevingen:

Lopen: 

Je moet nogal letten op niet het slachtoffer te worden van een verkeersongeval of over troep op de stoep (obstakels) te struikelen. Grote wegen alleen overgaan bij verkeerslichten en anders helemaal niet. Vanwege het beperkt aantal mogelijkheden om een weg over te steken is een leuk partijtje omlopen regelmatig aan de orde en daar moet je gewoon de tijd voor nemen. De omweg is in het slechtste geval 1,5 km.

Autorijden:

1                     Autorijden kun je doen in Doha als ik je een paar dingen heb laten zien van het verkeer ter plekke.
2              Er zal veel op je getoeterd worden en je zult je veel ergeren aan anderen. Je moet gewoon meegaan met het verkeer (de flow). Niemand stapt uit en wordt echt boos of blijft stilstaan, je moet er niet op reageren.
3              Je zult verkeersovertredingen zien en meemaken die je verbazen, dat is normaal en moet je ook ten dele op anticiperen. Sommigen hebben het in Afrika, Europa, Azië of Australië geleerd en iedereen wil snel ergens zijn.
4              Taxichauffeurs (met name de blauwe taxis) worden betaald per km en die gaan bij verkeersstremmingen het meeste duwen en trekken om vooruit te komen. Dat is dus iets wat je kunt verwachten.
5              Sommige files zullen je ook verbazen op bepaalde tijdstippen, kruispunten en rotondes zitten vaak over hun capaciteit vol. Daar wordt aan gewerkt en de politie regelt dan vaak ook het verkeer op de grootste knelpunten Toch kun je op het verkeerde tijdstip wel eens ergens geruime tijd staan.
6              Bij grote files blijven hulpverleners met sirene ook gewoon stilstaan. Wel iets minder lang, maar toch.
7              Er wordt enige zelfverzekerdheid in rijden verwacht, anders blijf je overal staan. Overigens veroorzaakt ook niemand een moedwillige botsing, dus dat doen wij ook niet.
8              Er bestaan ook onzekere verkeersgebruikers zoals vrouwen, die vergeten ook wel eens de richtingaanwijzer, daar moet je laconiek mee omgaan. Soms wisselen ze meermaals van rijstrook voordat ze echt weten waar ze heengaan.
9              Richtingveranderingen worden wel eens eerst ingezet en eventueel afgebroken als er toch nog iemand op de andere rijstrook rijdt.
10            Automobilisten in Landcruisers, Hiluxen en Patrols kunnen wel eens wat meer wegrechten nemen.
11            Neem een kaart mee, want vragen heeft niet zo veel zin. De andere inwoners van Doha zijn er ook vaak net. Objecten waarvan de liggen bekend zou kunnen worden verondersteld (zoals het Qatar Rail gebouw of het gemeentehuis van Doha) hoeven dat niet te zijn. De ligging van bijvoorbeeld de Toyota garage is dat wel.
12            Wegen, kruispunten en rotondes, kunnen er wel of niet (nog of al) zijn op je kaart. Er verandert hier veel. Doch bij benadering is de kaart wel handig. Een routenavigatie raakt van slag en die hebben de meesten dan maar niet.
13            Nummerplaten <100 is Koninklijke familie; <1000 kunnen buiten taxis andere belangrijke mensen zijn.
14            Interlokaal rijden is geen probleem, de wegen zijn breed met weinig gebruikers of er is weinig verkeer.
15            Je kunt buiten Doha vooral echter onverwacht snel van een hele grote weg op een zandweg staan. Doch in de buitenwijken van Doha kom je dit verschijnsel ook wel tegen.
16            Verkeersdrempels zijn er regelmatig. Niet altijd staan ze aangegeven en ze kunnen onverwacht opduiken. Ik heb wel eens een noodstop ervoor moeten maken…. Met kleine autotjes riskeer je je uitlaat kwijt te raken want ze liggen ook nog eens verschillend hoog.
17            Plotseling overstekende dieren kunnen ook kamelen zijn, die geven niet mee. Voelt net zo hard aan als tegen een eland aanrijden in Zweden. Dit maak je overigens vooral buiten Doha mee. Er is een bepaald waarschuwingsbord voor.
18            Verkeersomleidingen vanwege de vele werkzaamheden in Doha maken het allemaal extra leuk! Echter morgen kunnen ze net iets anders liggen dan vandaag, dat blijft opletten. De man met vlag (in tegenstelling tot de autoweg in België een echte) kan wel eens iets in de weg zitten of staan en moet je niet aanrijden.

Kortom rijden in Doha en daarbuiten is geweldig!











Geen opmerkingen:

Een reactie posten