zaterdag 4 januari 2014

Beste mensen,

Ik ben dan weer terug in Qatar na een vakantie van 23-12-2013 t/m 2-1-2014 in Nederland en België. Tijdens de Kerst heb ik een kribjeswandeling in Epen gelopen met mijn moeder Yvonne en haar vriend Jef. Tijdens het wandelen kwam ik bijgaande kerststal tegen die erg liet denken aan de Arabische wereld. Ter kennisgeving zullen we maar zeggen....

Tijdens mijn verblijf in Nederland en België had ik mij willen verplaatsen in een oldtimer. Maar de Austin Metro uit 1981 had een remdefect (en Levi had drie maanden zonder problemen gereden!). Dus ik moest snel een autotje huren. Dat werd een Citroën Aygo (sic). Levi heeft er uiteraard ook een maar dan als Toyota Aygo en wat minder afgeragd met zelfs meer kilometers. Er bestaat ook een Peugeot Aygo (sic), ze worden allemaal door Toyota in Oost-Europa  gemaakt. Het grote verschil zit in de achterpartij. Jullie mogen raden welk voertuig van Levi is. De te winnen prijs is een blokje om in de auto van Levi. Over de uitslag wordt niet gecorrespondeerd.

Dan kwam de dag van de grote terugreis naar Doha in Qatar. Op de luchthaven bleek dat Qatar Airways een groter toestel had ingezet, een Boeing 777 LR in plaats van de geplande kleinere 787-8. Schijnbaar wordt bij toenemende vraag een groter toestel ingezet en niet nee verkocht. De kerstvakanties van expatriates in Europa hebben er vast mee te maken, doch de toestellen zitten in toemenende mate ook vol met toeristen die een vakantie willen doorbrengen in Dubai of het Verre Oosten en die stappen in Doha over. Sommige van deze toeristen zijn OK, doch sommigen hebben een behoorlijk Johnny gehalte. Ik had er ook enkele voor mij zetten, continu met de rugleuning volledig achteruit (ook bij eten en drinken) en dat is lastig als je zelf niet zo nodig achteruit wil zitten of even naar het toilet wil of de benen wil strekken. Onderweg nog wat pictures gemaakt van de luchthaven in Frankfurt en het opstijgen. Deze reis heb ik ook de nachtelijke kampvuurtjes in Irak gefotografeerd (affakkelende oliebronnen). Ook nog een plaatje gemaakt van nachtelijk Doha vlak voor de landing.








Er wordt nog steeds gestart en geland op de oude luchthaven van Doha (Doha International Airport) voor passagiersvluchten. Er vinden wel enkele vrachtvluchten plaats op de nieuwe luchthaven (New Doha International Airport of Hamad International Airport). Het zal nog tegen april duren eer deze helemaal in gebruik genomen zal zijn. En dan is deze toch zo'n 1.5 jaar niet of nauwelijks gebruikt geweest. Het is niet helemaal duidelijk waarom dit komt. Enerzijds zou het onenigheid met de aannemer zijn. Uit het verband leidt ik af dat het ook wel eens zou kunnen gaan om interface problemen met verschillende functies/systemen op die luchthaven. In ieder geval dingen die nog opgelost moeten worden. In het Midden Oosten wordt wel eens iets later in gebruik genomen. In soortgelijke situaties heb ik wel eens mede de verantwoording genomen iets "domweg" geheel of gedeeltelijk "gewoon" in gebruik te nemen. Haperende/ niet helemaal gerede transportsystemen in gebruik nemen leidt vaker tot een snellere afronding van zaken, omdat het dan gewoon moet! Improviseren kan trouwens ook leuk zijn, vooral als je out of the box kunt denken. Helaas kan dit weer niet iedereen.... 

Tijdens het vertrek voor de Kerst werd wel duidelijk dat de oude luchthaven gewoon aan zijn maximale capaciteit zit of zelfs daarover heen moet gaan. Sowieso is het parkeren van toestellen op de diverse parkings op de luchthaven, het in- en uitstappen per vliegtuigtrap en vervoer naar de terminal per airport bus redelijk verouderd voor zo'n drukke luchthaven. Zo'n ritje kan wel een half uur duren. Dan moet je voor Doha zelf beslist de eerste keer uitstappen. De meeste mensen blijven in de bus omdat ze overstappen en het is worstelen om naar buiten te komen. De volgende uitstap is voor een snelle overstap op een vliegtuig wat al snel vertrekt (die zou op tijd kunnen vertrekken dan wel al eens weg kunnen zijn bij vertragingen van  voedende toestellen of ook wel vertraagd kunnen vertrekken) en de derde uitstap is voor mensen die langere tijd op de luchthaven doorbrengen. Voor die drie varianten heb je drie verschillende transfer tickets in andere kleuren. Nou, deze studie moet je maar begrijpen als je naar Doha gaat. De nieuwe luchthaven in gebruik nemen lost dus ook een paar andere problemen op. 

Voor de vlucht naar Frankfurt vanuit Doha op 23-12-2013 was ook de constatering dat als veel mensen tegelijk vertrekken je nauwelijks nog naar het toilet kunt op de oude luchthaven. Het zal wel het seizoen zijn geweest, maar toch... Bij 3 of 4 toiletgroepen wachtrijen tussen de 10 à 20 personen voor de toiletten. Als je erop zit kom je er bijna niet meer uit en voor schoonmaken is geen tijd meer. Verdere details zal ik maar besparen...

Dan de dag na de vliegreis op pad geweest met de explorers van de 1st Doha Scouts. We gingen Geo Caches zoeken. Met dank aan Ben en Margriet in Maastricht voor het programmeren van de Caches op de Garmin GPS. Nou liggen er in Qatar naar verhouding weinig, doch nog wel genoeg. Moet je trouwens eens kijken op Geo Cache kaart van Saoedie Arabië, heel erg leeg.... Nou is achteraf de constatering dat de Caches langs de kustweg in Doha om een of andere reden verstoord kunnen zijn. Die bij het Nationaal Theater is weg omdat op die plek een verplaatsbare camera voor stadstoezicht staat. Die op de Oryx roundabout is weg omdat de rotonde is opgeruimd om er een kruispunt van te maken. Die bij de Qatar Squash Club lijkt weg te zijn, ondanks loggen op 24-12-2013. Er is bij de betreffende struik een vers kampvuur van mensen te zien. De plek op niet in gebruik zijnde grond biedt namelijk ook een riant uitzicht op de omgeving. Tot slotte konden we niet bij de Geo Cache van het Sheraton komen. Die ligt op een inmiddels bewaakte parkeerplaats. De wachter liet ons niet door. Je zult er vroeger wel vrij hebben kunnen parkeren... Dus ook met Geo Caches loopt het soms wat anders in Qatar. We hebben echter ook contact met de lokale Geo Cache enthousiast en het ziet ernaar uit dat we binnenkort de Caches in de buitenwijken en de woestijn gaan bezoeken. Die worden niet zo snel verstoord. Tot de volgende keer...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten