zaterdag 1 februari 2014


Hoe gaat het nu?

Vorige week de bijna laatste stappen genomen in het verkrijgen van een living permit. Ik ben weer opgepikt door de medewerker voor dit soort zaken van mijn werkgever. We gingen voor vingerafdrukken. De vingerafdrukken van alle immigranten zijn opgeslagen. Gelukkig kende hij wel de mensen ter plekke, want we waren gelijk aan de beurt. De wachtstoelen waren trouwens een soort bioscoopstoelen! De afdrukken van alle vingers samen worden genomen, doch ook de individuele vingers en de handafdruk. Zal wel dat er hier weinig criminaliteit is.
Het weekend ervoor was ik met Henk Heijerman onderweg naar de Souq om daar een tradtioneel muziekfestival te zien. Langs de Al Corniche kun je ook de tentoonstelling over Mscheirib zien, dat is de meest oude stadswijk naast de Souq van Doha. Ook enkele fototjes van plattegronden van heel lang geleden getrokken. Wat is de stad sinds die tijd gegroeid. Het Al Koot fort uit 1927 staat er ook nog steeds. Het was een kazerne en gevangenis. Je kunt het bezichtigen naar afspraak, doch dit weekend werd de telefoon niet opgenomen, dus dat zal voor later zijn. In de Souq trouwens ook het valkenhospitaal gezien voor de valken die daar verhandeld worden. De grote tent is normaal het domein van de valkenhandelaren.
Voor de rest gaat alles zijn gangetje. Vanavond ook bij mijn buren uit de U.K. en Zuid Afrika op bezoek geweest. Die zijn hier voor het aanleggen van telecommunicatielijnen en IT voorzieningen.
Wat weinig geblogd, ik heb mij enkele dagen wat minder lekker gevoeld.

Skoda, MG en Aston Martin

Ik ben hier bij alledrie de merken op bezoek geweest. Onderweg trouwens een rijdend Mercedes Benz vrachtwagen kunstwerk gezien. De dealers liggen naast elkaar langs de grote Salwa Road bij de Midmac Roundabout. De Aston Martin dealer is raar genoeg de grootste. Er stonden maar liefst 12 Aston Martins en de plaatjes zal ik jullie niet onthouden. Ook 4 deurs limousines met kuipstoelen achter! Zoiets heb ik eerlijk gezegd nog niet gezien. De meeste waren van het model DB 9, doch ook de Vanquish was er en nog enkele andere typen. Er zijn vast oplettende lezertjes die mij terugmailen wat het allemaal was. De vanaf prijzen zijn hier vanaf zo'n 60.000 euro (300.000 QAR). Er zitten hier immers geen enkele misdadige belastingen op die geld stelen van burgers. Het was wat te veel voor mij in één keer. De welwillende importeur vertelde mij dat één van zijn klanten de "emir son" was, dat is in lokaal spraakgebruik de huidige emir. Hij heeft geloof ik een Aston Martin Vanquish. De vorige emir wordt meestal de "emir father" genoemd. Hij gaf ook toe, ja ze zijn wat minder bedoeld voor dagelijks gebruik, hij zal er wel vooral af en toe de Al Corniche mee op en af rijden.
Als bijvangst heeft hij in een kleiner stuk showroom auto's staan van het inmiddels Chinees geworden MG. Toen MG- Rover failliet ging in 2005 kocht Nanjing Motor alle spullen in de fabriek en de fabriek op. En Saic had alle rechten op de Rover auto's daarvoor al een keer verkregen. Alhoewel Nanjing in Nanjing een nieuwe fabriek bouwde om de Rovers en MGs weer te kunnen bouwen kregen ze zelf een acuut cashflow probleem. SAIC was inmiddels, zonder meegenomen spullen, nagemaakte Rovers gaan bouwen onder de naam Roewe. Uiteindelijk nam SAIC na tussenkomst van de Chinese overheid Nanjing over en sinds 2008 of zo kwam de zaak in een stroomversnelling. De oude MG/Rover modellen worden langzaam uitgefaseerd en vervangen door SAIC MGs. Roewe wordt alleen in China gevoerd. Er zitten nu importeurs in het vrijwel alle landen in de golfregio, Jordanië en Irak, Noord Afrika en de meeste landen van Zuid- en Midden Amerika, naast de U.K. welteverstaan. In Longbridge in Engeland zouden nu weer modellen MG 3 en 6 van de band rollen (ook voor West- Europa?). Het totale modellengamma bestaat uit MG 3, MG 6, MG 350, MG 550, MG 750 (dat is nog de oude Rover 75/MG ZT). De MG 950 met op Buick onderstel met GM 3 liter motor wordt ook verwacht. Die kom je in Europa tegen als Opel Insignia. Waarschijnlijk wordt de MG 750 dan teruggetrokken. Deze laatste kon ik als tweedehandse nog krijgen met 2000 km. Allemaal erg nette auto's. Ze voldoen aan ofwel Euro IV of V emissie- eisen en de NCAP botsproefnormen (5 sterren). Dus die zullen wel een keer tot bij ons komen. De MG 550 is een ingekorte 750, wel grappig om te zien trouwens! Veel van deze zaken zijn in Longbridge in Engeland ontworpen en dat geldt ook voor 2 nieuwe motortypen, een 1300 en 1500 motor 4 cilinder in V vorm. Die zijn ontworpen door mensen van het oude MG Rover Powertrain. De oude K series 1800 wordt ook nog gevoerd. O ja, die MG 750s zijn hier meestal 2,5 liter 6 cilinder. De dealer gaf aan ook genoeg onderdelen in voorraad te hebben! Is schijnbaar al door iemand naar gevraagd! Van de "oude Rover 75/ MG ZT" had hij er indertijd 185 verkocht en van de Chinese 750 89 stuks. Alle MGs voor budgetprijzen trouwens.
De Skoda showroom. Allemaal benzinemodellen. Sedannen zijn veruit populairder hier dan stationwagons of hatchbacks, dus die laatste staan dan ook niet echt in de Showroom. De dealer verkoopt ook Seat op een andere plek. Er worden vooral Octavia's verkocht (die kosten hier tussen de 14.000 en 17.000 euro). De Superb kost hier in 2.0 liter benzineuitvoering in alle opties 22.000 euro. Dat is ook zonder steelbelastingen. In Qatar gaat men meestal niet voor budgetuitvoeringen van grote bakken. De Superb stationwagon heeft een wachttijd van een maand of 2, die moest nog door de douane. Tot de volgende keer.





































Geen opmerkingen:

Een reactie posten