Deze Blog wat over de buurlanden van Qatar.
Het grootste buurland is natuurlijk Saoedie Arabië. Dit is
ook een absolute monarchie met een koning (Abdullah). Je kunt er vanuit Qatar ook over land heen en
je passeert 2 grensposten (de doortocht duurt ongeveer 1 uur). Binnen een dag rijd je naar
Riyadh (hier zeggen ze Al Riyadh). Het is natuurlijk aan te raden bij daglicht
er heen te rijden. Het land is groter dan je denkt. De Tunesische
contactpersoon voor overheidszaken van EC Harris waar ik al verschillende keren
mee op pad ben geweest is ook wel eens over land van Qatar naar Tunesië
gereden. Dat ging via Saoedie Arabië, Jordanië, Egypte, Libië en Tunesië zelf.
Je bent er een kleine week mee bezig. Om vanuit Qatar tot in Noord Saoedie
Arabië te komen is ongeveer de afstand Maastricht tot in Zuid Spanje bij de
Middellandse Zee. Er wonen heel weinig mensen in Saoedie Arabië. Een goede
telefoon is wel handig bij autopech (in Qatar is er woestijn dekking, ik hoop
in het buurland ook) en dat mensen weten dat je onderweg bent en een
telefoontje bij aankomst plegen is ook wel een punt. Het land is conservatiever dan Qatar, Oman en
de andere Emiraten. EC Harris is er betrokken bij de metro in Jeddah en ook de
Kingdom Towers in dezelfde stad. Dat worden nu het hoogste gebouwen ter wereld
en zullen de Burj Khalifa in Dubai onttronen. Een beetje tegen elkaar opbieden
gebeurt in de regio wel. Die metro van Jeddah maakt deel uit van een toekomstig
lightrail netwerk om de stad dat ook Mekka en Medina zal bedienen, de heilige
plaatsen van de Islam. De bedevaartgangers komen altijd aan op het vliegveld
van Jeddah, voor zover ze niet per autobus komen (dat wordt vanuit Qatar ook
gedaan bijvoorbeeld). Jeddah ligt helemaal aan de andere kustlijn met Egypte
van het Arabische schiereiland.
Een ander nabij land van Qatar is Oman. Er werken veel
Omani’s in Qatar. Het is nog een land waar je een Omani als taxichauffeur kunt
aantreffen. Ze lijken met veel minder geld ook gelukkig. Ze hebben een voor het
land karakteristieke tulband. Inmiddels is er ook “wat olie” gevonden in Oman,
met name in wat eens een natuurreservaat voor al eerder genoemde Oryxen was.
Nou dat is dus inmiddels weg en er wordt volop geboord. Verder staat het land
bekend om wild stromende rivieren en heuse bossen, dus er wordt veel vakantie
gevierd en gekampeerd. In de hoofdstad Muscat heeft EC Harris ook projecten
gedaan. Het is een relatief stabiel land. Een stuk van het land ligt als
enclave in de Verenigde Arabische Emiraten aan de Straat van Hormuz met Iran.
Er wordt daar schijnbaar veel gesmokkeld naar Iran.
Dan heb je de Verenigde Arabische Emiraten. Ze werden net
als Qatar onafhankelijk in 1971 van de Britten. De 2 bekendste van de 7
Verenigde Emiraten zijn Abu Dhabi en Dubai. Abu Dhabi is het grootste emiraat
en Dubai heeft naar verhouding de grootste stad. De relatieve vrijheid heeft de
Emiraten veel voorspoed gebracht. Dubai is min of meer het pretpark van de
regio. Van het bestuur van de Verenigde Arabische Emiraten levert Abu Dhabi
altijd de president/ staatshoofd van de Verenigde Arabische Emiraten (de
sheikh/emir van Abu Dhabi) en Dubai de eerste minister (deze functie is
belangrijker). De andere 5 emiraten zijn een stuk kleiner en hun grondgebied
ligt ook versnipperd. Het zijn
respectievelijk: Sharjah, Ajman, Fujairah, Ras Al-Khaimah, Umm Al-Khaimah. Omdat
ik hier woon ken ik die natuurlijk allemaal uit het hoofd. Dat grondgebied
wisselt zich trouwens af met dat van Oman (zie kaartje en tekst
hierboven). Bewoners van de regio kunnen
vrij reizen, doch indien je van het ene stuk Oman naar het andere wil, moet je dit
als westerling per boot doen. Een soort Baarle Hertog en Baarle Nassau
oplossing zijn ze daar niet van plan. Die 5 heel kleine emiraten hebben ook een
emir! Eigenlijk zijn al die emiraten zelfstandig bestuurde provincies.
Historisch hebben ze veel met Saoedie Arabië te maken, doch Saoedie Arabië bestaat
al sinds 1932 en de andere 9 emiraten zijn pas in 1971 onafhankelijk geworden
van het Britse Koninkrijk omdat de
Britten daar belangen hadden. Tegen die tijd waren de landen natuurlijk uit
elkaar gegroeid.
Ik zei 9
emiraten, 7 zitten in de Verenigde
Arabische Emiraten en de andere 2 zijn Qatar en Bahrein. Die konden in 1971
niet tot een akkoord komen met de andere 7 (een van die 7 trad ook al iets
later toe). Inmiddels is die behoefte er natuurlijk helemaal niet meer want al
de landjes concurreren met elkaar met betrekking tot het organiseren van
dingen, zoals Qatar met het WK 2022, ofwel ze zitten elkaar met andere dingen
in de weg. Ze pretenderen bijvoorbeeld allemaal de stad met de vliegveld hub
van de regio te hebben :
Dubai: met Emirates als flagcarrier
Abu Dhabi: met Etihad als flagcarrier
Qatar/Doha: met Qatar Airways als flagcarrier
Bahrein/Manama: met Gulf Air als flagcarrier. Gulf Air was
vroeger de flagcarrier van al die landjes en opereerde vanuit Abu Dhabi, dat in
de Britse tijd het belangrijkste was. De maatschappij bestaat al sinds 1945, is
opgericht door Britse piloten na WO II, maar is duidelijk voorbij gestreefd
door de andere drie.
Overigens worden importauto’s voor de regio meestal eerst in
Dubai geïmporteerd. Dat schijnt relatief het gemakkelijkst te gaan. Om het
daarna van Dubai naar Doha te vervoeren en ingeklaard en wel te krijgen schijnt
nog een tijd te duren…. Veel auto’s in Doha hebben nog een soort
importcertificaat op een ruit hangen dat ie echt legaal in het land is. Met
onderdelen gaat het net zo, dus veel importeurs/dealers in de regio hebben daar
een voorraad van. Net zoals dat bij ons in Europa ook ging voor pakweg 1990. Ook
zo’n punt van zorg, als terzijde, in Qatar, is de toenemende behoefte aan
dieselolie bij het goed op gang komen van bouwactiviteiten voor het WK 2022!
Vrachtwagens en ook bussen rijden meestal op diesel, bouwmachines en aggregaten
lopen er ook op, terwijl de raffinage- en distributiecapaciteit van het land
vooral is toegesneden op benzine. Daar
zal links- of rechtsom nog een mouw aan gepast moeten worden!
Qatar probeert met
Doha Dubai als zakelijk centrum naar de kroon te steken. Wat betreft het
pretpark achtig gedeelte van Dubai heeft Qatar veel minder behoefte dat ook in
Doha te hebben omdat het land een behoorlijk stuk conservatiever is. Qatar
heeft ook veel gas en heeft en had ook olie die ze wat minder graag met de anderen
delen.
Bahrein is de eilandstaat in de Golf die inmiddels met een
brug met Saoedie Arabië is verbonden. Die heet Koning Fahd (van Saoedie Arabië)
brug. De hoofdstad van Bahrein is Manama en het land heeft zo’n 1,5 miljoen
inwoners. Het landje is iets progressiever dan Qatar. Qatar hoorde vroeger bij
Bahrein en de landen hebben ook een woelige geschiedenis gehad om daarna
zelfstandig verder te gaan. Inmiddels kunnen ze wel goed met elkaar opschieten.
Er ligt een brugverbinding Qatar- Bahrein in het verschiet waar behalve
autoverkeer ook een HSL trein overheen moet. Een soortgelijke HSL trein is naar
Riyadh en Jeddah gepland. De verbindingen Qatar met de Verenigde Arabische
Emiraten zijn alleen in de lucht goed. De wegverbindingen zijn van een niet al
te hoog niveau en je rijdt er niet linea recta naar toe maar eerder met een
omweg. Er is geen HSL naar de Verenigde Arabische Emiraten gepland vanuit
Qatar. Ze hebben hier en daar belangen die tegen elkaar indruisen, met name op
economisch gebied.
Koeweit ligt veel verder weg en ligt meer in het Irakse
invloedsgebied (ook zo’n plek die de Britten lang vasthielden). De woelige
geschiedenis van enkele decennia geleden weten we allemaal nog wel.
Om op Bahrein terug te komen, de nationale vlag lijkt heel
erg op die van Qatar. Beiden hebben een zigzag zaag gedeelte van 9, die de 9
emiraten weerspiegelen (de Verenigde Arabische Emiraten , Qatar en Bahrein).
Het witte gedeelte weerspiegelt de vrede. Het rode gedeelte in Qatar is het
bloed dat vergoten werd om onafhankelijk te worden en in Bahrein is dat bloed
oranje. Volgens mij is daar ook onderlinge ruzie mee bedoeld. Qatar heeft als
“National Day” 18 december en in Bahrein is dat 17 december, dat lijkt dus ook
erg op elkaar. Ze kunnen op TV elkaars parade zien ja. Bahrein heeft ook enige
welvaart van oliewinning. Een lang twistpunt tussen Qatar en Bahrein was de
soevereiniteit over de Hawar eilanden. Dat had ook met olie- en gaswinning te
maken. Het Internationale Gerechtshof in Den Haag heeft de eilanden in de afgelopen
10 jaar aan Bahrein toegewezen.
Administrative Divisions of UAE
The United Arab Emirates is a federation of seven emirates, their capitals have the same name as the emirate:
(In brackets the number of the emirate on the map)
(1) Abu Dhabi
(2) Ajman: 1 exclave
(3) Dubai: 1 exclave
(4) Fujairah: 2 exclaves
(5) Ras al-Khaimah: 1 exclave
(6) Sharjah: 3 exclaves
(7) Umm al-Quwain
Areas under joint control:
(8) Fujairah and Sharjah
(9) Oman and Ajman
Disputed Areas:
The islands of Lesser Tunb, Greater Tunb, and Abu Musa are under Iranian administration but claimed by UAE.
The United Arab Emirates is a federation of seven emirates, their capitals have the same name as the emirate:
(In brackets the number of the emirate on the map)
(1) Abu Dhabi
(2) Ajman: 1 exclave
(3) Dubai: 1 exclave
(4) Fujairah: 2 exclaves
(5) Ras al-Khaimah: 1 exclave
(6) Sharjah: 3 exclaves
(7) Umm al-Quwain
Areas under joint control:
(8) Fujairah and Sharjah
(9) Oman and Ajman
Disputed Areas:
The islands of Lesser Tunb, Greater Tunb, and Abu Musa are under Iranian administration but claimed by UAE.
Vlag van de Verenigde Arabische Emiraten
Vlag Abu Dhabi
Vlag van Dubai
Vlag van Qatar
Vlag van Bahrain (Bahrein)
Vlag van Saoedie Arabië
Vlag van Kuwait (Kuweit)
Vlag van Oman
Geen opmerkingen:
Een reactie posten